راهکارهای تخصصی برای تعمیر بتن آسیب دیده

راهکارهای تخصصی برای تعمیر بتن آسیب دیده

 تخریب و آسیب دیدگی بتن یکی از مشکلات رایج زیرساخت های حمل و نقل از جمله انواع پل های بتنی در طی سالیان گذشته بوده است. با استفاده از راهکارهای ترمیم بتن ما از جمله تزریق در ترک و استفاده از کامپوزیت های FRP و FRCM می توان بتن آسیب دیده را ترمیم و از آسیب دیدن بتن در آینده جلوگیری کرد.

در طی دهه های گذشته سرویس دهی بی وقفه و مداوم المان های سازه ای در حوزه آب و فاضلاب منجر به آسیب دیدگی بتن شده که این امر یکپارچگی سازه ای آن ها را به مخاطره انداخته است. روش های مورد استفاده در تکنوپل جهت ترمیم و رفع آسیب دیدگی بتن می تواند به عنوان راهکار قابل اطمینان و اقتصادی جهت بهسازی و مقاوم سازی المان ها و سازه های بتنی آسیب دیده در این نوع سازه ها مورد استفاده قرار گیرد.

مساله تخریب و آسیب در بتن یکی از مهمترین مشکلات موجود در سازه ها و تاسیسات واقع در مناطق صنعتی همچون نفت، گاز و پتروشیمی است. مساله آسیب دیدگی بتن همچون ترک خوردگی و خوردگی بر عملکرد تجهیزات صنعتی تاثیر گذاشته و در نتیجه صاحبان صنایع می بایست میلیون ها دلار در سال صرف ترمیم ،بهسازی و مقاوم سازی آن ها بکنند. به همین علت مقاوم سازی تکنوپل راهکارهای با طول سرویس دهی بلند مدتی را جهت بازگرداندن ظرفیت سروی دهی سازه های صنعتی آسیب دیده از جنس بتن و کاهش هزینه های تعمیر و بازسازی آن ها ارائه می دهد.

انتخاب روش های و مصالح مناسب جهت ترمیم و بهسازی سازه های دریایی از جنس بتن یکی از چالش برانگیزترین جنبه های مقاوم سازی سازه ای است. روش های پیشنهادی ترمیم بتن ما جهت استفاده در سازه های دریایی نیازمند مقاوم سازی و بهسازی بسیار ایده آل است.

 در ادامه شما می‌توانید با جزییات مربوط به راهکارهای تخصصی ترمیم و تعمیر بتن آشنا شوید.

ترمیم بتن با استفاده از کامپوزیت FRP

سیستم کامپوزیت FRP شامل طیف گسترده‌ای از الیاف کربن و شیشه تقویت کننده با استحکام بالا و رزین اشباع متناسب با الیاف است.

آسیب های وارد شده به سازه های بتن آرمه به دلیل عواملی همچون خوردگی میلگردها و افزایش مداوم بار سرویس سازه ها (به عنوان مثال افزایش بار ناشی از ترافیک بر روی پل ها)، موجب شده است که بعضی از المان های سازه ای بتنی همانند تیر ها، ستون ها و دال ها نیاز به تعمیر یا تقویت داشته باشند. به همین منظور و برای تعمیر و تقویت این اعضا روش ها مختلفی وجود دارد.

ورقه های FRP با اتصال و پیوند خارجی در حال حاضر در سراسر دنیا برای ترمیم و تقویت المان های سازه ی بتنی استفاده می شود. روش مقاوم سازی با کامپوزیت تقویت شده با فیبر (FRP) به صورت خارجی به صورت چشم گیری مورد توجه جامعه مهندسین عمران گردیده است. مواد کامپوزیتی frp به دلیل داشتن مقاومت و استحکام بالا و همچنین سهولت نصب در مقایسه با سایر مواد و مصالح تقویت کننده ، مورد توجه جامعه کنونی بشر قرار گرفته است.

 

ترمیم بتن با استفاده از کامپوزیت FRCM

کامپوزیت FRCM عبارت است از ماتری سیمانی تقویت شده با الیاف. در این روش از شبکه های الیاف کربن و بر بستر ماتریس سیمانی با مقاومت بالا به منظور تقویت و استحکام سازه های بتنی و بنایی استفاده می شود.

ترمیم بتن به روش تزریق رزین

راهکارهای ترمیم مبتنی بر تزریق رویکردی جدیدی برای بازگرداندن استحکام سازه‌ای بتن‌های آسیب دیده فراهم ساخته است. این سیستم از رزین های کارآمد با چسبندگی سریع استفاده می‌کند که به وسیله پمپ به داخل ترک‌های بتن تزریق می‌شود.

ترک در سازه های بتنی را اغلب می‌توان با استفاده از تزریق رزین با ویسکوزیته کم، که تحت فشار کنترل شده تزریق می شود ترمیم کرد. این روش ترمیم با ایجاد یک پیوند مکانیکی یکپارچگی سازه را بازیابی می نماید. ترک ها بر اثر تکان خوردن و جابجایی و یا فقدان پوشش محافظ بر روی بتن و آجرکاری و سنگ تراشی ایجاد می‌شود. روش و تکنیک دقیق تعمیر به ویژگی و شرایط خاص پروژه و مشکلات سازه‌ای بستگی داشته و با یکدیگر متفاوت است.

به طور کلی برای ترک های ۵۰۰ میکرون تا چهار میلی متر از مایع تیکسوتروپیک با ویکستوزیته پایین استفاده می شود. رفتار تیکسوتروپیک رزین تضمین می کند که رزین تزریق شده قبل از گیرش اولیه از محل تزریق ناحیه ترک خورده خشک نشود، اما ویسکوزیته رزین برای تزریق در ترک های با عرض بسیار کم به اندازه کافی کم است.

همچنین بخوانید...

05 شهریور 1400 اخبار مرتبط بتن اخبار

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...